Varför kamerabevakar Brf Ordonnansen?
Brf Ordonnansen (”Föreningen”) använder sig av elektronisk kamerabevakning i Föreningens miljörum (”Miljörummet”). Detta innebär att information således kan lagras om vilken person som har in- och utpasserat Miljörummet, vid viss given tidpunkt. Information om var en viss person befunnit sig vid en viss tidpunkt är en personuppgift ifall den går att koppla till en fysisk person. Något ljud spelas inte in i Miljörummet.
Föreningen har haft återkommande problem med sopor som inte sorterats korrekt och grovsopor som lämnats i Miljörummet, i strid med Föreningens ordningsregler (”Ordningsreglerna”). Detta medför extra kostnader och merarbete för Föreningen.
Rättslig grund
För att uppgifter enligt ovan ska få registreras, krävs att syftet med registreringen väger upp för det integritetsintrång det innebär att få sina uppgifter behandlade. Föreningens syfte med behandlingen är att kunna säkerställa att bland annat Ordningsreglerna följs.
Föreningens intresse av att förhindra och komma till rätta med misskötsamhet i Miljörummet, i strid med Ordningsreglerna, väger i det här fallet tyngre än den enskildes intresse. Kamerabevakningen är nödvändig för att uppfylla Föreningens intresse av att ha god ordning i Miljörummet och att hålla nere kostnaderna för sophantering, vilket är i alla boendes intresse.
Uppgifterna kommer inte att användas i de fall någon överträdelse av Ordningsreglerna inte förekommit. De åtgärder som kan komma att vidtas vid regelöverträdelser är att Föreningen kan anmoda en bostadsrättshavare att vidta rättelse eller kräva ersättning för skada eller sophanteringskostnader etc.
Regelöverträdelser som kan föranleda åtgärd enligt ovan kan vara t.ex. misskötsamhet eller skadegörelse i Miljörummet. Enligt Datainspektionen behöver Föreningen inte söka tillstånd hos Länsstyrelsen, eftersom Föreningen inte filmar område där allmänheten har tillträde, utan enbart i Miljörummet.
Skyldighet att dokumentera
Föreningen är skyldig att dokumentera rutinerna kring kamerabevakning. Föreningen måste följa reglerna i EU:s dataskyddsförordningen (”GDPR”). Föreningens styrelse är ansvarig för att reglerna i GDPR följs.
Styrelsen omprövar behovet av kamerabevakning var tredje månad. Om styrelsen inte längre bedömer att Föreningen har ett behov av kamerabevakning måste man sluta med bevakningen.
Hur länge lagrar vi uppgifterna?
Personuppgifterna lagras inte längre tid än nödvändigt och kommer att finnas tillgängliga som längst i en (1) vecka och sedan raderas.
Endast av styrelsen utsedd person får titta på bevakningsmaterialet och endast vid misstanke om misskötsamhet, skadegörelse eller brott. Det är inte tillåtet att titta på materialet slentrianmässigt eller i andra syften.
Styrelsen har utsett en (1) person från styrelsen som har behörighet att gå in i systemet och titta på bevakningsmaterialet. Inga andra styrelsemedlemmar har tillgång till materialet.
Vilka rättigheter har du?
Dina rättigheter går att hitta i GDPR, i artiklarna 15 och 17. Du kan också klaga hos Datainspektionen om du anser att Föreningen bryter mot lagar, regler eller avtal.
Om du har frågor kan du kontakta styrelsen i Föreningen. Det är styrelsen i Föreningen som också är personuppgiftsansvarig.